Sivun näyttöjä yhteensä

27.4.2015

Seuraa johtajaa Umbriaan

Aamulla lähdimme kahdeksan jälkeen Sansepolcrosta vaeltamaan kahdessa ryhmässä aamiaisen jälkeen. Aamupala oli hyvä: Oli paahtoleipää, oli hiutaleita, maitoa, oli hilloja, croissantit, leipää, teetä, kahvia... ja ystävällinen palvelu. Aamiaisen jälkeen lauloimme nimipäiväonnittelut ja hartaushetken jälkeen toinen, pieni, ryhmä lähti varsinaiselle vaellusreitille ja toinen asfalttiteitä myöten Toscanan maakunnasta  kohti Citta di Castelloa, joka on jo Umbrian maakunnan puolella..

Oli luvattu sateinen sää ja rankkasadetta puolilta päivin. Aamulla saimme kuitenkin lähteä matkaan ilman sadetta. Vaelsimme jonossa vetäjämme perässä asfalttitien reunaa. Yhdessä kohdin olikin reitti ohjattu kiertotielle. Matka piteni jonkin verran.

Paikalliset ihmiset vilkuttelivat meille ja jossakin kohdin jopa kerääntyivät ihmettemään reppuselkäisiä vaeltajia. Toki näimme myös muutaman muun vaeltajan.

Vaellusreitin Tau-merkit ja kyltit ovat vasta laitettu paikoilleen. Täällä tämän reitin kulkijoita on vielä harvakseltaan verattuna Espanjan pyhiinvaellusreitteihin. Siksi myös varsinaiset vaelluspalvelut ovat vähäisiä.

Pidimme pitkän tauon Lamassa. Kävin siellä kirkossa, jossa oli robotti-imuri käynnissä. Kirkko oli muodoltaan pyöreä.
Lamassa oli myös mukava konditoria, jossa sai tuotetta ciapatta-leipiä tomaatilla tai sipulilla tai kesäkurpitsalla.

Sadetta saimme heti Lamasta lähtiessä. Sade ei kuitenkaan ollut mitenkään pitkä eikä rankkakaan. Sadetakit tai viitat ylle piti toki laittaa.

Matkaa Lamasta jatkoimme kyseltyämme ohjeita paikallisilta. Ja hyvin löysimme perille. Matkalla oli niin paljon liikennettä, että emme pystyneet pitämään hiljaisuuden osuuttakaan matkalla tänään. Paitsi jos joku muuten halusi itsekseen. Tie oli suhteellisen tasaista mäetöntä. Toisilla vaeltajilla varsinaisella polulla on ollut hieman enemmän vaihtelua matkalla. Kilometrejäkin heille tuli yli 30 meidän yli 20 kilometrin sijaan. Askeleita tänään askelmittarissa näyttää olevan noin 31000. Lämpötila on ollut kai korkeimmillaan 14 astetta.