Aamulla aikainen ylösnousu ja matkaan pikkuautoilla Juvan kautta Savonlinnaan.
Sukuseuramme vuokrasi koko sisävesilaivan täksi päiväksi. Elokuun viimeinen päivä oli vielä lämmin ja sateeton.
Matkasimme Heinäveden reittiä Savonlinnasta Kerman kanavalle.
Aila Vajanto lauloi ja Voitto Torpakko säesti. Voitto soitteli matkamme iloksi monet kappaleet. Matkan aikana sukuseura piti myös vuosikokouksensa. Nautimme maukkaan lounaan ja parit leivoskahvitkin.
Vihovuonteen yksisulkuinen kanava.
Maisemia oli mukava katsella ja pohtia, miten olivatkaan entisaikaan ihmiset liikkuneet näillä seuduin paljolti vesiteitse. Siksi oli rakennettu myös monia kanavia, joista Kerman sulkukanava on nuorin eli satayksivuotias.Avokanavat on kovalla työllä raivattu vaikeaan maastoon.
Kapeat, mutkaiset vesistöt, saaristoiset järvenselät ja vanhat kanavat
tekevät reitistä ainutlaatuisen. Reitin kanavat rakennettiin 1800-ja 1900
lukujen vaihteessa. Höyrylaivat ovat liikennöineet mutkaista ja kapeaa
Heinäveden reittiä pitkin jo sata vuotta. Tämä kansallismaisemissa
kulkeva reitti on palvellut ammatti- ja huviliikennettä 1800-luvun
lopulta lähtien. Kanavilla on ollut myös merkittävä rooli tukinuitossa ja
rahtiliikenteessä 1970-luvulle asti.
Perhokalastajia oli useammassa koskessa koettelemassa kalaonneaan.
Paluumatkaa Savonlinnaan teimme bussilla - lossimatkaakin oli reitillä.