Sivun näyttöjä yhteensä

24.10.2012

Viimeiset ja ensimmäiset

2012-10-24241012031_zps06f00ff8 2012-10-24241012031_zps06f00ff8.jpg
Kasvimaan viimeiset ja ensimmäiset työt on tehty tänään. Ennen pakkasia saimme puutarhastamme viimeiset juurekset, jotka perinteisesti ovat olleet maa-artisokat. Maa-artisokkaa korjasimme talteen tänäkin vuonna kotipuutarhasta  pari ämpärillistä. Samalla pienemmät laitoimme vakoon uudestaan, niin että ne ovat valmiina odottamassa kevättä ja ensi kesää. Maa-artisokan siemenet on siis kylvetty. Näin on tehty useana vuonna ja se on toiminut hyivn, koska maa-artisokka kestää talven pakkaset. Maa-artisokka kasvaa lähes missä vain, mutta parhaiten se viihtyy aurinkoisella paikalla lämpimässä, runsasmultaisessa hieta- tai savimaassa.
Kun perunan viljely yleistyi 1700-luvun loppupuolella, maa-artisokka jäi paitsioon miltei kokonaan niin meillä kuin muuallakin Euroopassa.Tänä vuonna maa-artisokasta tuli hyvä sato puutarhassamme ja mökillä yhteensä, lähes kuten perunasta.
Maa-artisokan mukulasta 80 % on vettä, 10-15 % valkuaisaineita, 1 % rasvaa ja 4-6 % kuitua ja inuliinia. Mukuloita käytetään ravinnoksi nykyään keitettynä soseena perunamuusin tapaan sekä esimerkiksi sosekeittona.
  2012-10-24241012023_zps40f3860e.jpg
Tein tänään maa-artisokasta ja porkkanasta sosekeiton. Keittoon laitoin neljäsosan porkkanaa ja kolme neljäsosaa  maa-artisokkaa eli yli kilon, mausteeksi pari kasvisliemikuutiota, valkopippuria sekä valkosipulia. Nesteenä  oli vettä puolisentoista litraa ja  yksi vispikerma, joka löytyi jääkaapista. Valmiiseen keittoon eli soseutuksen jälkeen ripottelin pinnalle paljon lehtipersiljasilppua. Tuosta määrästä tuli soppaa noin kahdeksan annosta.
Omenoita on vielä ja ne pitäisi hyödyntää pikimmiten. Paistoinkin omenapiirakoita pari pellistä ja tein omena-kaurapaistoksen.

YK:n päivän vietto jäi tällä kertaa vähäiseksi.YK:han perustettiin toisen maailmansodan jälkeen voittajavaltioiden toimesta pitämään yllä kansainvälistä rauhaa. YK:n peruskirja astui voimaan 24.10.1945, jota voidaan siis pitää YK:n syntymäpäivänä ja siksi tänään vietetään YK:n päivää. YK:n peruskirja on kansainvälinen sopimus, jossa määritellään kansainvälisten suhteiden pääperiaatteet: esim. suvereenien valtioiden tasavertaisuus, valtioiden väkivallasta pidättäytyminen ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Suomi hyväksyttiin YK:n jäseneksi 1955.

Makroviikko # 77: PUNAINEN



Makroviikoilla on tarkoitus kuvata joka viikko jokin kohde LÄHELTÄ!
VIIKON AIHE ON PUNAINEN.
  2012-10-24241012019_zps0bdc6f34.jpg

 2012-10-24241012015_zps29eb5029.jpg 

 2012-10-24241012003_zps2bbc5aac 2012-10-24241012003_zps2bbc5aac.jpg

 2012-10-24241012007_zpsadd5119b.jpg


23.10.2012

Äänestämässä on käyty


Kävin tänään äänestämässä ennakkoäänestyspaikalla. Jo eilen yritin, mutta en katsonut aikaa, milloin se oli auki ja niin myöhästyin. Tänään sitten onnistui. Hankaluus oli vain valitessa henkilöä, ketä äänestää kunnanvaltuustoon.



Löytyihän sieltä listoilta sentään joku, kenelle äänensä voin antaa. Äänestyskopissa oli jopa silmälasit heikkonäköisiä varten. Tosin niistä oli toinen linssi irti. Varmaan ne olisivat sopineetkin minulle, jos ei olisi omat lasit olleet silmillä, koska yhdellä silmälläkin olen pärjännyt tarvittaessa.

Pieniä ja isompia monihaaraisia porkkanoita lähes ämpärillisen keitin ja kuorin ja laitan soseeksi  ne pakastimeen - sittenhän on valmiita aineksia moneksi kerraksi.

kirjainhaaste # 004: NÄ

 
 Tämänkertaiset loppukirjaimet ovat NÄ.
 2012-10-23231012018_zps6b78e7f3 2012-10-23231012018_zps6b78e7f3.jpg
Väskynöitä tarvitaan ainakin väskynähilloon tai väskynäsoppaan Sana väskynä on luumua tarkoittava murteellinen sana, joka on lainattu varhaisesta ruotsinkielisestä sanasta swetzkon.
Väskynä eli luumupuu on voimakaskasvuinen ja leveä puu. Pyöreät tai soikeat hedelmät ovat keskikokoisia ja väriltään sinisiä, punaisia, keltaisia, sinipunaisia tai vihreitä.

22.10.2012

Mäkimeiramia ja uuniohrapuuroa

 
Aamulla tuli tuoreen leivän tuoksu leipäkoneesta herätessä ja uunissa odotti lämmin ohraryynipuuro. Laitoin litran punaista laktoositonta maitoa, 1,75 dl rikottuja ohraryynejä ja 1 tl suolaa ja desin vettä lasivuokaan. Vuoka uuniin yöksi. Illalla laitoin vielä kannen puuron päälle ennen nukkumaanmenoa, jotta pinta ei palaisi.
 
Ensi yöksi on luvattu jo meillekin pakkasta, joten puutarhassa piti tehdä vielä viimeisiä poimimisia. Karhunvatut, ne piikittömät, eivät sitten kerinneet kaikki kypsyä, vaan vielä jonkin verran niitä noukin pensaikosta, etupäässä suoraan suuhun.
 
Mäkimeirami kukki hienosti ja lehdet pääsevät kuivuriin. Mäkimeirami eli oregano on aromaattinen, hyväntuoksuinen ja helppo maustekasvi. Se on monivuotinen ja se talvehtii Suomessa hyvin. Mäkimeirami viihtyy kuivahkoilla, aurinkoisilla ja mieluiten runsaskalkkisilla mailla. Se on myös erinomainen mehiläis- ja perhoskasvi.
Sitä käytetään muun muassa pizzaan, tomaatti-, vihannes- ja liharuokiin.  Maustehyllyjen oregano on sekoite, johon käytetään mäkimeiramin versojen ohella maustemeiramia ja turkinmeiramia. Pelkästään mäkimeiramin kuivatuista lehdistä valmistettu mauste on pistävämpää ja karkeamman makuista kuin meiramiseos.

Mies putsasi kuivuriin tänään sieniäkin. Löysimme vielä punaisesta viinimarjapensaasta marjoja pari litraa. Ne pääsevät puuroksi lähiaikoina. Mangoldin loput lehdet, pesuvadillisen, otimme talteen ja pesin, huuhdoin ja riivin ne sekä kiehautin ja jauhoin sauvasekoittimella soseeksi. Pariksi kerraksi taas saa siitäkin keiton tai kastikkeen pohjan. Omenat piti peittää parvekkeella jo hyvin. Viimeiset kukat tulivat ulkoa pois ja siirrettiin viileäään ja verannalle tuotiin verenpisara, joka kukkii edelleen.
 
Olen alkanut neuloa lapasia Novitan Puro-langasta kahdeksikon puikoilla. Huovutukseen pesukoneeseen nuo ovat vielä menossa. Lapaset  kutistunevat noin 40 prosenttia... Ne ovat aikuisen naisen kokoa eli itselleni olen niitä tekemässä. Nämä ovat KyJy8.

21.10.2012

Sunnuntaipäivää

 
Mies sai yhtäkkiä sisällä pöydän ääressä istuessaan kameran tähtäimeen parvekkeen kaiteella istuneen närhen.
 
 Lapsenlapset innostuivat tänään ennen kotiinlähtöään kuvailemaan kameralla. Äitinsä antoi pienten kokeilla ihan uudella käytössä olevalla kameralla kuvaamista. Esikoululainen osasikin kuvata hienosti: hän teki mm. legoista asetelmia, joita sitten kuvasi:
 

"Sinä, Jeesus, vallasta riisuuduit
ja suostuit nöyryyteen.
Isän tahdon täyttäen antauduit
maan kaikkeen köyhyyteen.
Sido, Jeesus, nyt minut itseesi,
suo usko ja rakkaus!
Ota kaikki voimani käyttöösi,
luo matkaan tarkoitus."(Virsi 510:3)
Tätä virttä laulettiin tänään jumalanpalveluksessa.
 
Kirkosta lähtiessä saimme tällaisen mukaan.

20.10.2012

Lapsenlapsia ja hirvikeittoakin

 
Lastenlapset innostuivat pelaamaan jalkapalloa pappaa vastaan ja arvatkaapa, kuka/ketkä voittivat! Pihalla oli  muutakin mielenkiintoista tekemistä - yhteinen aika vain loppui kesken taas kerran.
 
Tänään meillä olikin kolme sisarusta yhtäaikaa käymässä ja lapsenlapsiakin yhteensä kolme sekä neljä koiraa.
 
Pappa kävi hankkimassa muikkuja, perkasi ne ja niin on tiedossa huomenna ateriaksi paistettuja muikkuja. Tänään nautimme papan valmistamasta maukkaasta hirvikeitosta, jossa oli palasina paistetun hirvenlihan ja sipulisilpun lisäksi porkkanoita, palsternakkaa, lanttua ja perunoita sekä mausteita kuten lipstikkaa ja lehtipersiljaa ja pikkuisen suolaa. Keitto valmistui tietysti painekattilassa.
Omena-piimäpiirakkaa leivoin, kun sain keittiöön muunkin kuin tiskivuoron. Omenapiirakka on helppo ja nopea tehdä, koska myös omenia on yritettävä käyttää mahdollisimman moneen tarkoitukseen ennen kuin ne pahettuvat. Tänä vuonnahan omenaa on tullut yllin kyllin. Sen ainoan pienen kurpitsan raastoin leipäkoneleipään eilisiltana ja ensi yönä lähtee toinen kurpitsaleipäannos kypsymään. Aamulla sitten leviää taas hyvä tuoreen leivän tuoksu huusholliin.