Sivun näyttöjä yhteensä

20.12.2012

Revontulihuivi

KyJy18 Sandnesin musta-harmaasta langasta vihdoin valmistui. Se on toinen ns. revontulihuivi, kun lehmuskuvio ei minulla toiminut tässä. Vielä huivi pitää kastella huuhteluaineessa ja laittaa muotoonsa. Siis Kesäyöstä jouluyöhön -haasteen kaikki neulomukset ovat nyt neulotut.

19.12.2012

Makroviikko # 85: Enkeleitä, onko heitä?

Makronappi
Makroviikkojen tämän viikon aihe on joulukoriste:
Joulukuusessamme on vuosittain tällaisia enkeleitä. 
 
Kristallienkeli
 
Olkienkelikin.

18.12.2012

Kirjaimet # 12: HALKO

 
 Näitä tarvitaan niin hellassa kuin takkauunissa kuin saunassakin antamassa lämpöä.

17.12.2012

Hiihtopäivä

 
Oli aivan hieno noin viiden asteen pakkaspäivä. Lunta tosin tuiskusi, mutta ei se haitannut olemista ulkona. Latukone teki tänään ladut kuntopolulle aivan meidän lähelle. (Tosin koululaiset oikaisivat koulusta heti juuri ajettujen latujen kautta ja sotkivat jalanjäljillään niitä!) Kävimme hiihtämässä ensimmäistä kertaa kunnolla tänä vuonna. Hiihdin tänään jopa kaksi kertaa: Ensin päivällä ja toisen kerran vielä illalla. Kävin tosin itsenäisyyspäivänä ensimmäisen kerran kokeilemassa tämän talven hiihtoa, mutta kun  latu oli silloin puolen kilometrin mittainen, niin hiihto jäi vähiin. Keli oli  nyt loistava ja suksetkin luistivat hyvin - ehkä pitoa olisi saanut olla hieman enemmän.Laduilla ei ollut kovin montaa hiihtäjää. Reitin varrella olevalla laavulla oli muutama hiihtäjä lepotaukoa pitämässä ja paistamassa makkaraa. Ihan makkaran nälkä tuli, kun tuoksu tuli nenään hiihtäessäni  laavun ohi!

Pai menossa uuniin.
Mies kaipasi omenapaita ja niin leivoin sellaisen, koska meillä on ollut vielä omia omenia reilusti jäljellä. Nypin 5 desiä vehnäjauhoja ja 175 grammaa laktoositonta margariinia ja lisäsin 3/4 desiä vettä seokseen, jonka laitoin sitten pariksi tunniksi viileään.Sillä aikaa tein täytteen, johon kuorin ja viipaloin litran verran antonovka-omenaa, lisäsin sekaan 1 desin sokeria, yli 1 teelusikallista kanelia, puoli teelusikallista muskottipähkinää ja pari ruokalusikallista vehnäjauhoja. Kaaviloin taikinasta kaksi ympyrää, toisen piirakkavuoan pohjalle ja reunoille ja toisen kanneksi. Laitoin omenaseoksen vuokaan, päälle vielä muutaman margariininokareen ja kannen reunat taittelin alle. Kanteen tein muutaman sydämenmuotoisen aukon. Paistoin puolisen tuntia 200 asteessa.
Leivoin taas pakastimesta löytyneestä talvikurpitsaraasteesta leivän ja sämpylöitä. Kaurahiutaleita vehnäjauhojen ohella, suolaa, hunajaa, vettä,  hiivaa ja öljyä oli taikinassa.

MV # 142: Valmistelu

Tämänkertaisen Mustavalkomaanantain aihe on Valmistelu / Valmistautuminen.
Kohta leivotaan joulupipareita: enkeleitä, kuusia ja tähtiä. Tähän piparitaikinaan olen laittanut  2 desiä siirappia, 3 tl inkivääriä, 4 tl kardemummaa, jotka kiehautin muutaman minuutin, lisäsin kuumaan seokseen 250 grammaa laktoositonta margariinia ja 3 desiä sokeria, 6 rkl vettä, sekoitin, jäähdytin ja sekoitin 3 tl soodaa ja 8 desiä hyviä vehnäjauhoja ja 2 desiä  perunajauhoja sekä  lisäsin ne taikinapohjaan. Seisotin taikinaa yli parin yön ja nyt pääsee leipomaan pipareita - vielä on taikinaa maistelun jälkeen jäljellä leipomiseenkin. Taikina on laktoositon ja kananmunaton.
 VALOKUVAHAASTE

16.12.2012

"Koko suku" Kauneimpia joululauluja laulamassa

”Arkihuolesi kaikki heitä, mieles’ nuorena nousta suo!
Armas joulu jo kutsuu meitä taasen muistojen suurten luo.
Kylmä voisko nyt olla kellä, talven säästä kun tuoksahtaa
lämmin leuto ja henkäys hellä, rinnan jäitä mi liuottaa?
(Säv. Leesi Madetoja, San. Alpo Noponen)
 
Tänään on kaikkialla Suomessa laulettu Kauneimpia joululauluja. Suomen Lähetysseuran vuonna 1973 aloittama hiljaista 3. adventtisunnuntaita varten ideoimasta joululaulutapahtumasta on tullut olennainen osa suomalaista joulunviettoa. Suomen Lähetysseura on toimittanut vihkosen, jonka saivat tilaisuuden jälkeen laulajat mukaan koteihinsa.
Jopa radion jumalanpalvelus tänään oli Kauneimpien joululaulujen messu. Tutut joululaulut kajahtivat sunnuntaina Nurmeksessa erityisen mieleenpainuvasti. Evankelisluterilaisessa kirkossa sai kantaesityksensä Kauneimmat joululaulut -messu. Messussa saarnasi Kuopion piispa Jari Jolkkonen. Urkurina ja pianistina toimi messun sovittaja ja säveltäjä Timo Kiiskinen.
  
Meillä kotona oli lentopallopeliporukka joulukahveilla ennen Kauneimpia joululauluja. Oli mukavaa rupatella isolla joukolla. Lähdimme sitten yhdessä kirkkoon  laulamaan ja sen jälkeen illalla pelasimme vielä koulun liikuntasalissa innokkaasti lentopalloa. Peliporukkammehan ikähaarukka on ollut noin 70 vuotta!
 
Mies lapioi ja kolasi kolmatta tuntia pihaa ja pihatietä auki, kun lumi oli tuiskunnut sen umpeen isoiksi kinoksiksi. Oli aika hikinen urakka ennen vieraiden tuloa, että sai tilaa myös kaikille  autoille. Pelistä tullessa huomasimme, että tie alkoi taas täyttyä lumesta -  aamulla lienee uusi urakka edessä.

15.12.2012

Porkkanahelmilaatikko

Porkkanahelmilaatikko. Aineksina 1,5 kg porkkanasosetta, 4 dl ohra-ruis-kaurahelmiä, 1,5 l vettä, 3 tl suolaa, 1 dl hunajaa, 2 tl muskottipähkinää, 2 tl inkivääriä ja 1,5 tl valkopippuria. Keitin viljahelmet vedessä kypsiksi painekattilassa. Sekoitin porkkanasoseen yhteen helmien kanssa. Maustoin ja lisäsin vielä nestettä, vähän vettä ja  laktoositonta (punaista) maitoa litran verran. Laitoin seoksen neljään ¾ litran vuokaan sekä isoon lasivuokaan. Pinnalle ripottelin korppujauhetta ja voinokareita. Kypsensin vuokia noin yli tunnin 200 asteessa. Lasikulho pääsi takkauuniin muutamaksi tunniksi paistumaan ja hautumaan. 
Leivoin omena-piimäpiirakkaa pellillisen, koska vielä on omia omenia riittänyt. Leivoin myös riisi-jauhelihapasteijoita ja levypiirakkaa valmiista torttutaikinasta.

Eilen viettivät päivää meillä pieni hieno mies ja pikkusisar. Aamulla sain kävelylenkin, kun hain heidät kävellen kotoaan. Pulkan, rattikelkan ja kelkan kanssa oli mukava laskea pihassa mäkeä kuten lumikasastakin peffamäkeä. Ja lunta riitti lapioitavaksi  ja kolattavaksi. 
 
Yhdessä pienten laitoimme myös seimen paikoilleen. Joosef ja Maria ovat vielä matkalla Beetlehemiin ja paimenet töissään. 

"Syvässä yössä viesti kiirii: Jo aamutähti sarastaa.
Ihmisen Poika syntyy meille, nyt sydämenne avatkaa.
Jo omin silmin ihmetelkää: Näin Herra meidät pelastaa,
kun Sana astuu keskellemme ja pienen lapsen hahmon saa."
(Virsi 14:1)