Sivun näyttöjä yhteensä

15.12.2013

Kauneimmat monikossa

Olin tänään kolmantena adventtina kaksissa kauneimmissa joululauluissa. Toinen oli jumalanpalveluksessa lauluina, toinen "ihan tavallinen" yhteislaulutilaisuus. Suku eli peliporukka oli sitten lähes kaikki yhdessä kolmannessa paikassa eli kotiseurakunnassamme. (Niinpä laulujen jälkeen oli taas tavallinen sunnuntai-illan lentopallopeli...)

Kauneimmat joululaulut ovat muodostuneet lukuisten suomalaisten jouluperinteeksi. Ensimmäistä kertaa "Kauneimpia" laulettiin vuonna 1973. Nykyisin joululauluja kokoontuu kirkkoihin ja seurakuntataloihin laulamaan noin miljoona suomalaista näistä Suomen Lähetysseuran kustantamista vihkoista.
Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksissa kootaan aina kolehti lähetystyölle. Niin myös sielläkin, missä lähetystyöntekijät itsekin kokoontuvat laulamaan näitä samoja lauluja suomeksi. Tänä vuonna tulot ohjataan Suomen Lähetysseuran kautta vammaisten lasten auttamiseksi. Tuloilla tuetaan erityiskouluja, järjestetään kuntoutusta ja terveydenhoitoa koulutetaan opettajia ja edistetään vammaisten lasten oikeuksien toteutumista. Kaikilla on oikeus ihmisarvoiseen elämään. - Kolehdin voi nykyään maksaa myös tekstiviestillä! jos ei satu olemaan rahaa mukana.
"Rakas Jumala, jälleen on pian joulun aika.
Tule meidän sydämiimme ja auta meitä keskittymään
Poikasi Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlaan.
Opeta meitä hiljentymään joulun sanoman äärelle
sekä välttämään turhaa kiirettä ja hälinää."

14.12.2013

Vinhaa vauhtia

Vinhasti pyöri tuoli papan ja lastenlasten vauhdissa. Ja mukavaa oli. On taas ollut mukavaa tavata lapsenlapsia ja hetken touhuta heidän kanssaan. Tuntuu että he kehittyvät todella nopeasti, kun ei kovin usein kerkiä heitä nähdä.

Tämä viikko on ollut töissä yhtä hyörinää ja pyörinää sielläkin, kokouksia ja juhlia. Tosin parina viime päivänä siunauksia. Eilinen Seija-myrsky vielä teki meille tepposet. Juuri siunauksen alkaessa katkesivat sähköt uudelleen. Niinpä kanttorimme tuli urkuparvelta alas pianon ääreen ja alkumusiikki kuten koko siunauksen musiikki soitetettiin sitten pianolla. Onneksi kirkossamme oli piano tällä hetkellä! Muistotilaisuuden ruoatkin olivat jäädä kylmiksi - suntio kävi kylällä keittämässä kahvit termoksiin... Kun muistotilaisuus oli lopuillaan, sähkötkin palasivat.

Raamatun sana tänään: "Kestävyys on teille tarpeen, jotta pystyisitte täyttämään Jumalan tahdon ja siten saisitte omaksenne sen, minkä hän on luvannut." (Heprealaiskirje 10:36)


12.12.2013

Lusikkapossut piparilaitumella

Työkokouksessa saimme nautiskella lusikkapossuista ja pienen pienistä pipareista.
Vinkki:Lusikkaleipiin tarvittava voi kirkastetaan - kaadetaan sitten kertynyt neste pois ja kirkastettu voi jätetään jäljelle - niin saadaan hyviä lusikkaleipiä!
Saimme myös ihailla piparkakkutaloa.
Eilisillan kokouksessa oli ihailtava toinen piparkakkutalo.
Tänään kerhojen joulujuhlassa kerrottiin legenda eläimistä, enkeli Gabrielista sekä Mariasta, Joosefista ja Jeesus-lapsesta.
Seimiasetelmat kertovat joulun sanomaa.

Valmistautumista

 
Joulu lähestyy ja tontut ovat liikkeellä. Tämän viikon valokuvatorstain (307. haaste) haasteena on valokuvata, mitä ne tontut mahtavatkaan nähdä, kun ikkunoiden takaa kurkkivat!
Pappilassa valmistaudutaan tänään mm. Kauneimpien joululaulujen viettoon, joita lauletaan ensi sunnuntaina kaikkialla Suomessa ja vähän muuallakin. Ohjelman juonnotkin pitää kirjoittaa valmiiksi.
"Luo köyhän niin kuin rikkahan saa joulu ihana!
Pimeytehen maailman tuo taivaan valoa!
Sua halajan, sua odotan, sä Herra maan ja taivahan!
Nyt köyhän niin kuin rikkaan luo suloinen joulus tuo!"

11.12.2013

Jääpuikkoja

Makronappi 
Tämän makroviikon (# 125) aihe on JÄHMETTYNYT/JÄÄTYNYT. 
Jääpuikot pimeässä aamussa ikkunan läpi. Alkaa olla jo säätila plussan puolella, joten jääpuikot ovat vähitellen sulamassa.
Ps. Piti vielä lisätä yksi jähmettynyt, kun töissä aamulla työkokouksessa saimme  näin kivat piparit, jokainen eri joululaulun kera. (Jähmettynyt: kuorrutuksen  vesi ja tomusokeri!)

10.12.2013

Jouluisia kakkuja ilman kananmunaa ja laktoosia

Leivoin kolmea erilaista kakkua tänään: viikunakakun, hedelmäkakun ja taatelikakun, jotka
kaikki sovelsin ilman kananmunia.
Viikunakakussa on 200 grammaa pehmeitä viikunoita, jotka silppusin ja kiehautin desissa vettä. 125 grammaa laktoositonta margariinia, 1,5 desiä sokeria, jotka hieroin vaahdoksi. 1 ruokalusikallinen piparkakkumaustetta, 1,5 teelusikallista soodaa ja 3,5 desiä vehnäjauhoja sekoittelin ja lisäsin edellisiin ja lopuksi lisäsin 1,5 desiä laktoositonta piimää. Paistoin tunnin verran 175 asteessa samaan aikaan hedelmäkakun kanssa.

Hedelmäkakussa on 5 desiä vehnäjauhoja, 2 teelusikallista soodaa, 1 teelusikallinen inkivääriä, 2,5 desiä fariinisokeria, reilu desi rusinoita, 200 grammaa Dr. Oetkerin hedelmäsekoitusta, 150 sulatettua laktoositonta margariinia ja 2 desiä laktoositonta piimää. Sekoittelin kaikki ainekset ja kaadoin isoon rengasvuokaan.
Taatelikakkuihin keitin 3 pakettia prässättyjä taateleita 6 desin vedessä, johon lisäsin 4 desiä sokeria ja 400 grammaa laktoositonta margariinia. Jäähdytin seoksen ja lisäsin puoli litraa omenahilloa, sekoittelin ja lisäsin 7,5 desiä vehnäjauhoja, 4 teelusikallista vaniljasokeria, 2 teelusikallista leivinjauhetta ja 4 teelusikallista soodaa. Sekoittelin taas ja laitoin taikinan neljään pitkulaiseen vuokaan. Paistoin 180 asteessa noin tunnin.

Eilen olin kauppareissulla hankkimassa aineksia jouluruokiin ja leivonnaisiin. Parissakin liikkeessä tapasin monta sukulaista, joita en ollutkaan kohdannut pitkään aikaan. Oli mukava yllätys!
Joulujuhlia riittääkin töissä vähän joka päivälle. Tänään oli tarjolla riisipuuroa ja joulutorttuja musiikin ja sanan lisäksi. Oli mainio runoryhmä ja sen kera hyvä laulaja ja pianisti. Ja joululauluja laulettiin...
Tänään joulujuhlien jälkeen oli vuorossa kastekeskustelu  - vaihtelua siunauskeskustelujen sijaan.

Raamatun sana tälle päivälle. "Voimistakaa uupuneet kädet, vahvistakaa horjuvat polvet, sanokaa niille, jotka sydämessään hätäilevät: "Olkaa lujat, älkää pelätkö. Tässä on teidän Jumalanne!" (Jesaja 35:3-4)

9.12.2013

Ladulla

Ensimmäinen kerta tänä talvena hiihtämässä. Kaunis aurinkoinen pakkaspäivä, noin kahdeksan astetta pakkasta. Sukset luistivat hyvin, nuo pitopohjasukset. Hiihtäjiä oli, mutta valmiilla laduilla ei vielä ollut paljon mittaa. Juuri nyt urheilukeskuksessa oltiin valmistelemassa parin kilometrin latua. Lyhyempiä lenkkejä hiihtämällä sai kilometrejä kokoon rauhallisella tahdillakin. Oudokseltaan sekin tuntuu jaloissa! Mutta mukavaa oli aloittaa taas hiihtokausi.

Englantilainen hedelmäkakkukin valmistui tänään. Löysin uuden ohjeen siihen netistä, jota sitten mukailin.  Pilkoin pussillisen (250 grammaa) sekahedelmiä pieniksi, lisäksi pari desiä rusinoita ja desin mantelirouhetta ja liotin ne  desissä appelsiinitäysmehua. Sekoitin vaahdoksi 200 grammaa laktoositonta margariinia ja 2 desiä fariinisokeria. Lisäsin taikinaan kolme kananmunaa edelleen lusikalla vatkaten. 3,5 desiä vehnäjauhoja, 2 teelusikallista leivinjauhetta, 1 tl vaniljasokeria ja 4 tl piparimaustetta sekoitin ja lisäsin taikinaan ja lopuksi hedelmäsekoituksen. Laitoin isoon leivitettyyn rengasvuokaan taikinan ja paistoin 50 minuuttia 175 asteessa. Kun kakku oli jäähtynyt hieman, otin sen pois vuoasta ja laitoin kohta takaisin. Kiehautin puoli desiä fariinisokeria ja 1,5 desiä appelsiinimehua ja kaadoin (=lusikoin) sen kakun päälle. Kakun jätin viileään yöksi odottamaan vetäytymistä. Ohjeessa puhuttiin konjakista, mutta eihän minulla sitä ollut, joiten luovuutta muutenkin käytin mm. hedelmien suhteen. Hyvältä ainakin kakku tuoksui ja näytti.

Paistoin muutaman ison tähtipiparin ja enkelipipareita samalla kun uuni oli lämminnyt. Joulupipareiden tuoksua!