Sivun näyttöjä yhteensä

17.11.2015

Aamupalalla

Pieni Lintu - MakroTex challenge 
Tämän viikon teemana MakroTex-haasteessa on AAMUPALA.

Aamupala on päivän tärkein ateria. Se käynnistää sopivasti hereille ja päivän hommiin.
Pakastimessa on ollut tänä vuonna reilusti mustikoita. Ne ovat terveellisiä ja maukkaita. Silloin, kun syön laktoositonta maustamatonta jogurttia ja mysliä aamupalaksi, laitan usein myös mustikoita sekaan. Ja mustikoiden päälle tietysti hunajaa, koska sitä meillä riittää omaankin käyttöön.
Usein kuitenkin valmistan pikapuuron: Kourallinen pikakauraryynejä tai muita pikahiutaleita, siihen lautaselle vettä hanasta sekaan ja mikroon pariksi minuutiksi. Sitten puuron sekaan marjoja ja hunajaa tai jotakin omatekoista  hilloa sekä laktoositonta rasvatonta maitoa (eikä lainkaan suolaa). Puuro on lämmintä ja siksi minulle mieluisampaa kuin jogurtti aamulla.
Ruisleipää syön juuston kera. Toisinaan leivän päällä on lisäksi kurkkua tai paprikaa tai jotain muuta kuten siemeniä.
Usein myös lämmitän mikrossa tuon juustoleivän. Silloin nuo siemenet tarttuvat juustoon hyvin eivätkä tippuile leivältä (samalla leipä myös tuoreutuu). Leivän kera juon haudutettua teetä (eikä se tee ole pussiteetä!). Usein myös juon teetä ilman leipääkin. Myös teehen on hyvä laittaa hunajaa mauksi. Jos en laita teehen hunajaa, naukkailen teelusikallisen hunajaa muuten aamupalan yhteydessä. Hunaja on terveellistä monin tavoin.
Ja teenjuonnin yhteydessä otan myös päivän tablettiannoksen: D-vitamiinia 50 mg ja magnesiumia 375 mg.

20 kommenttia:

Anna Amnell kirjoitti...

Terveelliinen ja monipuolinen aamupala.

Anna Amnell kirjoitti...

Hyvää huomenta! Sinulla on erveellinen ja monipuolinen aamuateria.
Edellinen viestini taisi kadota.:)

Sara - My Woodland Garden kirjoitti...

Ihan superterveellinen aamupala. :)

Ninette kirjoitti...

Meidän lapsemmekin syövät jogurttia ja mustikoita!

Paivi Hakala kirjoitti...

Terveelliseltä ja herkulliselta näyttää aamupalasi. Mustikat nam. Unohtamatta vitamiini ja hivenainelisää. Luen juuri tyttäreltäni saamaa kirjaa luustolujaksi elämän tavoilla,Juhani Harju. Siinä kerotaan kuinka tärkeää on huolehtia d-vitamiinin saannista kaikkissa elämän vaiheissa.

Tiina V. kirjoitti...

Aamupalasi näyttää monipuoliselta, hyvä alku päivälle.
Me syömme jogurttia ja mustikoita usein iltapalalla.

Mustarastas laulaa kirjoitti...

Runsassatoinen mustikkavuosi on mahdollistanut ihanan aamiaisen maut.

Teresa Sjönberg kirjoitti...

Ihania jäisiä mustikoita, pieni tykkää niistä myös kovasti puurossa. Se on sitä superfoodia. Oma aamupala olikin vain näkkileipää ja kahvia.

arjuska kirjoitti...

Monipuolinen aamiainen. Viimeistä kuvaa tarkastelin ensin ilman tekstin lukemista ja ihmettelin, mitä kummaa siinä on. Onneksi pillerit eivät oikeasti ole noin suuria! nimerk. huono nielemään pillereitä :)

arleena kirjoitti...

Onpa hyvä aamiainen. Näyttää herkulliselta

helmiriitta 10 kirjoitti...

Terveelliseltä & namilta näyttää! Bull Mentula suositteli ottamaan D:n ja magnesiumin yhdessä illalla. Magnesium rentouttaa lihaksia (auttaa siis untakin) ja D taas imeytyy superhyvin sen kanssa.

Pieni Lintu kirjoitti...

D-vitamiinit kuuluu myös täällä "aamupalaan" :) Ite vetäsen 100 näin pimeänä aikana :)

Irkkunen kirjoitti...

Nam mikä aamupala =) mä myös tykkään puurosta mustikoilla mutta hunajalle oon allerginen..

Hannele Ruponen kirjoitti...

Monipuolinen ja varmasti maistuva aamupala! Siemenet sulaneessa juustossa kuulostaa mielenkiintoiselta.

Marina kirjoitti...

Pikapuurot ovat kyllä kätsyjä aamuisin :)

Kaisuli kirjoitti...

Terveellistä. Nam. :)

Valo ja varjo kirjoitti...

Mustikat ovat kyllä terveyspommeja aamuun. Pitää ne lääkärin määräämät pillerit loitolla ;).

Emonen | Tipulassa kirjoitti...

Näyttää terveelliseltä ja herkulliselta! Täytyykin kokeilla lämmittää juustoleipää mikrossa ja lisätä päälle siemeniä - kuulostaa hyvältä! :)

Kirsi / Raitoja kirjoitti...

Aamupalasi kuulostaa hyvälle ja on taatusti terveellinen.

-K- kirjoitti...

Monipuolisia aamupaloja! Mua harmittaa kun täällä ei ole oikein mustikkaa.