Sivun näyttöjä yhteensä

29.3.2024

Vaskoolihiihto

Lapin Sudet ovat järjestäneet vuosittain Vaskoolihiihdon pitkäperjantaisin Saariselällä. Olen saanut hiihtää tätä usean kerran 2010-luvulla ja nyt tänä vuonna taas pitkästä aikaa olin paikalla.

Hiihdossa on  monta sarjaa, niin miehille kuin naisille sekä nuorille alle 16-vuotiaille. Matkat ovat 15 km, 30 km tai 60 km. Olen aina hiihtänyt tuon lyhimmän matkan, niin tänäkin vuonna. 

Ennen lähtöä on aina lähtöhartaus Tunturihotellin alapuolella. Petri Laaksosen kanssa pidimme sen. Petri lauloi Täällä pohjantähden alla, oman versionsa. Minä pidin varsinaisen hartauden.

Matka meni kevyesti, vaikka hitaasti, kun juttelin sen aikana vastaantulijoiden kanssa, joita aina tervehdin muulloinkin lenkillä ollessani "moi,moi" Tunturipapin anorakki ylläni. Olin jo pari kertaa sen reitin harjoitellut eli hiihdellyt tuon 15 kilometrin lenkin etukäteen.

.

Mitalin sain jälleen kaulaani. Hiihdon jälkeen sai maukasta porokeittoa. ja pääsi saunaan lämmittelemään.
Inarin seurakunnan kotakahviossa paistettiin lättyjä Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Siellä olin mukana juttelemassa lätynsyöjien kanssa.

2 kommenttia:

Sirppis kirjoitti...

Tuo vaskoolihiihto kuulostaa upealta, voi kun minäkin, no joo ne jat on menneet. Upean mitalin sait, Onnea!

pappilanmummo kirjoitti...

Viides kerta oli tämä. Edelliset 2010-luvulla. Löysää hiihtoa ja kaikki hiihtäjät saavat mitalin