Sivun näyttöjä yhteensä

26.4.2015

Sansepolcrossa

Sunnuntaipäivän leppoisaa viettoa vaelluksella., koska askeleita askelmittariin kertyi vain noin 16000.
Nykyajan pyhiinvaeltaja poikkeeaa aika lailla entisajan pyhiinvaeltajasta.
Tänään aamulla aamupalan jälkeen lähdimme läheiseen luostariin Monte Casalessa. Fransiskaaniluostarissa asui muutama munkki. Yksi heistä kertoi luostarista ja Fransiskus Assisialaisen nukkkumapaikastakin siellä.

Matka jatkuu.

Luostarilta lähdimme vaeltamaan polkua pitkin. Polku yllätti meidät vaikeudellaan: pudotusta alas oli 310 metriä miltei suoraan tiheänä zikzakkina kapean kapealla polulla, jossa oli kuraa ja vaikeita laskeutumisia.

Kun selvisimme ala tasaiselle, alkoi sataa. Laitoimme sadeviitat päälle ja lähdimme vaeltamaan eteenpäin hiljaisuudessa. Jonkin ajan kuluttua sade lakkasi ja sadeviitat voi laittaa takaisin reppuun. Kävelimme asfalttitien reunaa.

Tulimme kohta tienhaaraan, jossa lähdimme jyrkkää mäkeä ylös vaellusmerkkien mukaan. Merkit vain sitten kummasti katosivat ja tie loppui autiotalon pihaan ja reitti jatkui vain epämääräisenä polkuna.

Osa ryhmästämme kääntyi pois aikaisemmin aiotulle reitille kulkien takaisin juuri kiipeämäämme  mäkeä alaspaäin, osa jatkoi yhä ylöspäin lähes häviävää polkua. Polku loppui kokonaan ja niin piti yrittää vain kulkea metsässä ryömien kaatuneiden puunrunkojen yli tai ali. Puut olivat kaatuneet trombin seurauksena. Gps auttoi kulkemaan oikeaan suuntaan. Olipa se taas ollut seikkailu!

Matkalla ensimmäinen ryhmä poikkesi kahvilaan kuka kahville, kuka kaakaolle tai jäätelölle.
Ensimmäinen ryhmä oli perillä jo Servi di Maria Dei monasteryssä paljon aikaisemmin kuin metsissä rämpijät.

MariaDei Servi järjestö on toiminut täällä Sansepolchrossa 24vuotta eli siitä lähtien, kun luostari tyhjeni munkeista. Vapaaehtoiset pyörittävät majoitustoimintaa tässä luostarissa, Santa di Maria Dei Servi monastery.
SantaMariaDeiServi järjestö alkoi 1200-luvulla 7 firenzeläisen maallikkomiehen perustamana.

Santa Maria Dei Servi  veljien järjestö syntyi, kun  seitsemän firenzeläistä maallikkomiestä päättivät omistaa elämänsä Jumalalle ja Pyhälle Neitsyelle ja ihmiskunnalle. He vetäytyivät vuorelle vuonna 1246 ja viettivät kontempolaarista elämää Pohjois-Italiassa vuodesta 1250 lähtien rukoilleen ja eläen köyhyydessä .  Sansepolcroon perustettiin luostari 1255, joka valmistui 1294.
Illalla meillä oli jälleen oma messu paikkakunnan kirkossa.

Yhteinen illallinen kuului joka päivä matksohjelmaamme kuten tänäänkin. Saimme taas pastaa tomaatissa ja päälle ns. parmensaania. Pääsuokana oli vaihteeksi possua ja peruna-kesäkurpitsa-tomaatipaistosta ja salaattiakin.
Illalla oli vielä illanvietto ja sen lopuksi hartaus. Kertoilimme toisille, mitä syitä kullakin oli lähteä tälle pyhiinvaellukselle.