Sivun näyttöjä yhteensä

14.4.2016

Omnia mea mecum porto

Kannan mukanani kaiken omani. Tuo on pyhiinvaelluksella tosiasia. Ei voi ottaa enempää mukaan, minkä jaksaa kantaa. Niinpä on tehtävä tarkka pohdinta siitä, mitä aikoo kantaa selässään, kun kävellen vaeltaa. Matkatavaralistoja olen tehnyt ja päivittänyt. Tavaroita olen jo kasaillut. Olen tuuminut, mitä otan mukaan ja montako grammaa voi jokin vaate tai muu mukaanotettava korkeintaan painaa. Otanko mukaan liikaa tavaraa? Mitä vielä voisi jättää pois?

Kun lähtee matkalle uusiin maisemiin, uusille teille ja poluille, niin kulkija saa huomata, että vähän on tarpeen. Säät ja ilmat on säädetty, samoin voima ja vastus, matka ja perilletulo. Entisestä kokemuksesta tiedän, että vähällä tulee toimeen. Ja aina taitaa olla jotain sellaista, mitä juuri sillä matkalla ei tarvinnut. Toisaalta: jotain olisi välttämättä pitänyt olla mukana, jota juuri sillä hetkellä ei ole. Onneksi tällä kerralla olen vaelluksella yhdessä toisten kanssa. Jos jotain tärkeää uupuu, niin ehkä jollakin toisella on ja jos toiselta jotain uupuu, ehkä juuri minulla on sellaista, mitä hän tarvitsee. Yhteisvoimin ja -toimin.

Olen tehnyt veroilmoitusta. Sitä tehdessä huomaa, että aika paljon kuitenkin yllättäen on vuoden mittaan kasautunut. Oikeastaan veroja maksaa mielellään, koska siten voi tasata toimeentuloa. Mutta tuon ilmoituksen tekeminen on tuskallinen homma minulle: jostakin pitää etsiä kuitit, jotka olen laittanut vuoden mittaan sinne tänne ja sitten vielä laskeakin ne.

Sopiva päivä on myös olla lähes ääneti, kun ääni meni jostain syystä käheäksi, sekin yllättäen. Luulin jo olevani flunssani kanssa paremmalla puolella, mutta nyt on kysymysmerkkinä koko vaellukselle lähtö. Mieli palaa matkaan ja kantamaan kaiken tarpeellisen mukana. Enempää tavaroita ei oikeastaan tarvitsisi muuallakaan. Vaeltaessa tosiaan huomaa, miten vähällä tulee toimeen.
Kun olen vain sairastellut ja sen myötä laiskotellut, niin mies on ahkeroinut puutarhassa ja pihamaalla kevättöiden kimpussa.

Päivän sana: Herra varjelee kaikki sinun askeleesi, sinun lähtösi ja tulosi nyt ja aina”(Psalmi 121:8).

3 kommenttia:

Tuulento kirjoitti...

Tärkeää tuo tavaroiden pohtiminen, mutta onhan sinulla jo kokemusta. Muuten, otin Olga-sukkien ohjeet blogiltasi ja aloitin niiden teon!

pappilanmummo kirjoitti...

Tuulento: Mukavaa, jos saat neuloa mieleiset sukat.

Jaana kirjoitti...

Toivottavasti kaikki sairauden oireet häviävät pikaisesti ja saat lähteä terveenä vaeltamaan.