Sivun näyttöjä yhteensä

11.12.2021

Kahvia ja karjalanpiirakoita.


 Lotta-Sofia Saahko kertoo kirjassaan Kahvia ja karjalanpiirakoita (Tammi 2021) muutaman karjalalähtöisen naisimmeisten tarinaa. Hän on heitä haastatellut ja saanut mielenkiintoisia kertomuksia. Väleissä on omaa pohdintaa ja väjän papastakin.

Itse olen miltei samassa asemassa kuin kirjoittaja: olen  evakon lapsi, hän lapsenlapsi. Minulle ei vain ole paljon kerrottu ja äitini ja mummoni ja pappani ovat jo kuolleet. Itse toisaalta olen puoliksi hämäläinen. Mielenkiinnolla luin näitä kertomuksia lehmienkuljetuksistakin.  Millehän paikkakunnalle lähetettiin Viipurin maalaiskunnasta kilpeenjokelaiset evakkoon?

Tämä kirja sopii Helmet-lukuhaasteen 2021 kohtiin

4. Joku kertoo kirjassa omista muistoistaan

8. Kirja, jossa maailma on muutoksessa

11. Kirja kertoo köyhyydestä 

15. Kirjassa on jotain samaa kuin omassa elämässäsi

16. Kirjassa eletään ilman sähköä

26. Elämäkerta henkilöstä, joka on elossa

28. Kirja, jonka lukemisesta on sinulle hyötyä

29. Kirjan henkilön elämä muuttuu

35. Kirja, jonka ilmestymistä olet odottanut

36. Kirjassa liikutaan ajassa

41. Kirjassa matkustetaan junalla

49. Kirja on julkaistu vuonna 2021


2 kommenttia:

Sude kirjoitti...

Pitänee lukea tämäkin kirja. Minunkin isäni ajoi sota-aikana 15 vuotiaana kahteen kertaan lehmät Karjalasta Suomen puolelle. Mummolla oli 12 lasta ja pienempien kanssa pääsi junalla matkustamaan turvaan.

pappilanmummo kirjoitti...

Sude: Niin minun äitinikin kulki lehmien kanssa.