Sivun näyttöjä yhteensä

30.4.2020

Vappuaatto

Ei aivan tavallinen vappuaatto. Aamupäivällä siivoilin huushollia, etenkin keittiötä. Olin ollut pari viikkoa mökillä ja mies oli ollut kotosalla itsekseen. Kaikenlaista touhua oli hänellä riittänyt keittiössäkin, ei aina niin jälkien korjaamiseen ollut aikaa. Ja hommia oli ollut sellaista, mitä ei tavallisesti tehdä keittiössä!

Päivällä pistäydyin tutkittavana terveyskeskuksessa, jossa eilen olin verikokeissa. Sain lähetteet eteenpäin. Ehkä vähitellen selviääkin, mikä minua vaivaa. Yhden hankaluuden kyllä tiedän: vasen polvi taas kreikkaa. On hieman hankalaa nousta portaita. Tasamaalla kyllä kävelen hyvin  ja olen tehnyt pitkiä sauvakävelylenkkejä mökkimaisemissa.
Iltapäivällä tein taas litran annoksen laktoositonta ja munatonta pullataikinaa, jonka jaoin munkkipyöryköiksi ja kanelipulliksi.Leivoin myös kolme pellillistä sämpylöitä. Kun olin paistanut paistettavat, laitoin öljyn kuumenemaan ja paistoin munkit, joista osan sokeroin. Sokeroimattomat laitan pakastimeen ja kun otan ne ja lämmitän, samalla sitten sokeroin munkit.
Illalla saunan jälkeen munkkeja ja simaa sekä perunasalaatia natkkien kera. Löysimme koristeluiksi serpentiinejä ja pari ilmapalloakin ja hassut pahviset hatut sekä pillit, mitkä oli hankittu joskus vappuiloksi pienille vieraille. Kun nyt koronakaranteenin aikana ei ole lapsenlapsia, niin leikimme itse!


4 kommenttia:

aimarii kirjoitti...

Nakit ja perunasalaatti on kait takuuvarmaa vappuruokaa, kuten nuo munkit ja sima. Kyllä noilla eväillä vapun yli pääsee.
Minä jätin munkit tekemättä ja sima on kaupan simaa,
Hyvää vapunpäivää sinulle,

Jaana kirjoitti...

Iloista vappua!

Mekin oikaisimme mutkat suoriksi ja ostimme lähitilan oikeaa simaa ja munkkeja. Olivat niin kotitekoisen makuisia kuin itse olisi valmistanut.

Sinä jaksat ihailtavasti aina kaiken tehdä itse. Vau!

pappilanmummo kirjoitti...

aimarii ja Jaana; Kaupan simaa minulla oli, mutta munkit tietysti omaa tuotantoa (,jotta niitä riittää pitkälle eteenpäin munkinsyöjän iloksi).

satunNainen Paula kirjoitti...

Ei tule vappua ilman munkkeja!
Koska itse en leivo ja kauppojen paistopisteet toimivat rajallisesti oli tyytyminen donitseihin. Laiha lohtu.